KORONAVİRÜSTEN KORUNMAK İÇİN NASIL BESLENMELİYİZ?

Dünya Sağlık Örgütü’nün artık bir pandemi olarak kabul ettiği koronovirüs hastalığı (Covid-19) ülkemizde de önemli bir halk sağlığı tehdidi oluşturmaktadır. Koronavirüsün bulaşmasını tek başına engelleyebilecek veya tedavi edebilecek herhangi bir gıda olmasa da; sağlıklı ve dengeli beslenmenin, fiziksel aktivite ve düzenli uyku ile beraber bağışıklık sistemini güçlendirdiği kanıtlanmıştır.

Well Club Spor ve Yaşam Merkezi Diyetisyeni Başak Göksel, Covid-’19 Pandemisi sürecinde bağışıklık sisteminizi güçlendirmeye yardımcı olabilecek bazı yiyecekleri sizlerle buluşturuyor.

Peki, beslenme listemize hangi besinleri neden eklemeliyiz? İşte, 8 maddede güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olmanız için yapmanız gerekenler!

1. Çeşitli beslenmeye özen gösterilmeli

Güçlü bir bağışıklık önce yeterli ve dengeli beslenme ile başlar. Günlük beslenmenizde 4 besin grubundan; mevsiminde sebze ve meyveler, süt ve süt ürünleri, tahıllar ve et grubu yeterli miktarda bulunmalıdır.

Zengin antioksidan ve lif kaynağı mevsiminde çeşitli sebze ve meyveler enfeksiyon ile baş etmede olmazsa olmazlardandır. Soğan, sarımsak, lahanagiller, turpgiller, brokoli, nar, portakal, limon, biber başta olmak üzere tüm sebze ve meyvelere beslenme rutininizde mevsimine göre yer vermelisiniz.

2. Sağlıklı sindirim sistemi güçlü bağışıklık sistemi için gerekli      

Hem bağırsak sağlığı hem de bağışıklık sistemini desteklemek için öğünlerde probiyotik açısından zengin olan yoğurt, kefir, turşu, sirke gibi fermente gıdalara yer verilmeli. Ayrıca, doktor ve diyetisyen kontrolünde probiyotik-prebiyotik takviyelerden de faydalanılabilir.

3. Şeker ve rafine karbonhidrat tüketimine dikkat edilmeli

Basit şeker içeriği yüksek yiyeceklere vücudun ihtiyacı olmadığı gibi bağışıklık sisteminin de baskılanmasına neden olur. Bu sebeple günlük beslenmede sofra şekeri içerikli besinler yerine; taze meyve, kuru meyve ye yer verilmeli. Rafine edilmiş tahıl grubu yerine; kompleks karbonhidrat grupları tam tahıl ve unundan yapılmış ürünler, yulaf, bulgur tercih edilmeli.

4. Yeterli düzeyde protein ve çinko alınmalı

Proteinde bulunan spesifik amino asitler, vücudu patojenlere karşı koruyan hücrelerin işlevi için gereklidir. Bağışıklık sisteminin salgıladığı antikorlar protein yapıdadır. Bu yüzden günlük beslenmenizde; et, tavuk, balık, hindi, yumurta, süt ürünleri, kuru baklagillere yer verilmeli.

Ayrıca bu grupta çinko minerali de bulunmaktadır. Vücudumuzda da pek çok çinkoya bağlı enzim bulunduğundan çinko eksikliği, bağışıklık bozukluğuyla ilişkilendirilmiştir. Çinko açısından zengin yiyecekler arasında fasulye, tohumlar, kuruyemişler, et, kümes hayvanları ve deniz ürünleri bulunur.

5. Omega 3 yağ asitleri de bağışıklık sistemini güçlendirmede önemli

Başta balık olmak üzere keten tohumu, ceviz veya semizotunda bulunur. Haftada 2 kez balık tüketilmeli, yeteri kadar tüketemiyorsanız balık yağı kapsüllerini doktor veya diyetisyeninize danışarak kullanabilirsiniz.

6. Zerdeçal tüketimi bağışıklık sistemini harekete geçirir

Zerdeçal vücutta oluşabilecek enflamasyonu (iltihabı) engeller. Tencere yemeklerine 1 yemek kaşığı zeytinyağı ile 1 yemek kaşığı zerdeçal ve karabiberi kavurup ekleyerek, bağışıklık sisteminizi iyileştirmeye başlayabilirsiniz.

7. Yağlı tohumlar beslenme düzenine eklenmeli

Yağlı tohumlardan; ceviz, fındık ve badem E vitamini, bitkisel yağ asidi ve çeşitli mineral içeriği bakımından oldukça zengin. Yağ çeşidi olarak özellikle zeytinyağı, hindistan cevizi yağı, avokado yağları güçlü antioksidanlardır.

8. D vitaminine dikkat edilmeli ve bol su tüketilmeli

Yağlı tohumlardan; ceviz, fındık ve badem E vitamini, bitkisel yağ asidi ve çeşitli mineral içeriği bakımından oldukça zengin. Yağ çeşidi olarak özellikle zeytinyağı, hindistan cevizi yağı, avokado yağları güçlü antioksidanlardır.

Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Çay Tarifi

  • Adaçayı (İltihap giderici)
  • Ihlamur (Ağrı kesici)
  • Kuşburnu (C vitamini)
  • Ekinezya (Öksürük)

* Tarçın, portakal ve limon kabuğu gibi aroma vericiler eklenebilir.

Sağlıkla ve sporla kalın!

YÜKSEK PERFORMANSTA KAYAK VE SNOWBOARD YAPMANIZ İÇİN EGZERSİZ ÖNERİLERİ
Menü